Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat@byrummonitor.dk.

De politiske partier positionerer sig i forhold til hinanden med forskellige bud på fremtidens København, men de fleste er enige om, at der er behov for flere boliger. Der er fokus på spørgsmål som boligstørrelser, huslejeniveauer, ejerformer, små eller store bygherrer med videre.

Men i det vigtige spørgsmål om selve byggeriets form holder flertallet af partier lav profil.

Nogle hævder, som for eksempel Liberal Alliance, at det er nødvendigt med højhuse, hvis man vil skabe en tæt by med mange boliger. Det er forkert, men fejlopfattelsen er forståelig, fordi højhuse i dagens debat oftest er forbundet med (for) høj udnyttelse af arealer i eksisterende byområder.

Det fører til den antagelse, at højhuse generelt er bedre til at skaffe mange boliger med videre. Det passer imidlertid ikke.

Det effektive karrébyggeri

Som det fremgår af tegningen med tre forskellige bebyggelsesformer, er karrrebebyggelse den mest effektive byggemetode til at skabe etagearealer med den bebyggelsesprocent, som byens politikerne nu en gang fastsætter for et bestemt nyt byområde.

Hvis man ser nærmere på tegningen, så er det måske ikke så svært at forstå.

Karreerne danner jo en tæt, kompakt bebyggelse, hvor gennemlyste boliger ligger række på række, etage på etage og deles med nabokarreerne om fælles gader.

Det er ikke raketvidenskab. Omkring år 1900 blev de store europæiske byer udvidet med omfangsrige karrébebyggelser med datidens byggeteknik: muret byggeri med etagedæk af træ, som begrænsede højden til omkring fem-seks etager, hvilket blev afspejlet i datidens byggeregulerende bestemmelser.

Karrébyggeriet blev valgt, fordi det var mest effektivt.

Ren matematik

Tidligere har der ikke været meget debat om dette emne, men i forbindelse med den aktuelle debat om tætheder og bebyggelsesformer, jævnfør hosstående tegning fra min bog ’Karrébyer’, har arkitekt og professor Søren Nielsen haft følgende kommentar på LinkedIn:

»Det er korrekt, at karreer kan skabe maksimal udnyttelsesgrad – lidt afhængigt af parkeringsløsningen. Det er ren matematik, og ret vildt at journalister og kommentatorer ikke har undersøgt det tidligere«.

Hvis der i fremtidigt byggeri vil blive stillet krav om højere bebyggelsesprocenter og flere boliger, vil en karrébebyggelse selvfølgelig skulle være en etage eller to højere, men karréprincippet vil altid være den bedste byggemetode til at skabe tæt by og mange boliger med videre., samtidig med at der skabes harmoniske gader og byrum.

Karrebebyggelse rummer således positive potentialer på flere områder: byggelsestæthed, byrumskvalitet, mikroklima, gennemlyste boliger samt social bæredygtighed i kraft af gårdmiljøer til de nære fællesskaber. Egenskaber, som gør karrebebyggelse til et naturligt førstevalg i København.

Konklusionen er klar: Det er ikke nødvendigt med højhuse for at skaffe mange boliger.